Sunday, July 3, 2011

We're just a voice not politician..

It is so sad when I read the comments of my friends about BERSIH 2.0..Even most of the disagree people are under age of 18....They might not know the meaning of democracy,corruption,public policy and etc..
They still dont understand the purpose of the Yellow Parade..They cursed Ambiga,they said most of their friends are politicians because promoting BERSIH..
People,just think if we really care about our future,IF we really know whats really going on in Malaysia,why you said so?
Think Deeply why Suhakam(Suruhanjaya Hak Asasi Manusia) gave out the statement that the gov need to stop their action against the parade..


This is the video that give out the dalil of "demonstrasi is Haram"


Bagi pandangan saya, demonstrasi ni melibatkan semua bangsa dan agama..penjagaan iktilat tu bergantung kepada orang yg buat dan niat mereka..sekiranya satu badan itu mengorganisasikan parade mengikut kumpulan dan aimnya utk betul2 bersuara tentang pilihanraya,maka pasti akan lakukan sesuatu dalam pergaulan lelaki dan perempuan ...
perlukah ustaz menjangka perkara yang belum terjadi? saya masih x faham..sekiranya betul ustaz2 salafi ini memperjuangkan Islam..mengapa masih mentertawakan orang yang bersungguh-sungguh membersihkan yang kotor?Sepatutnya ustaz berikanlah solusi dan alternatif lain untuk mengatasi masalah itu dan bukan hanya menyatakan masalah dalam kondusi Malaysia..Jangan melepaskan batuk ke tangga sahaja Ustaz...Islam adalah syumul..setiap masalah pasti ada jalannya..


Ingin saya berkongsi :
Adapun Demonstrasi aman, maka itu dibenarkan didalam Islam. Ini kerana, banyak bukti-bukti dan dalil-dalil yang menyatakan keharusannya. Antara dalil-dalil tersebut adalah seperti berikut;

a. Rasulullah SAW pernah melakukan demonstrasi aman di kota Makkah. Peristiwa ini terjadi setelah Nabi SAW diperintahkan oleh Allah Ta'ala supaya berdakwah secara terang-terangan. Baginda lalu memerintahkan kaum Muslimin keluar dan berjalan membentuk dua barisan menuju Ka'bah. Satu barisan dipimpin oleh Umar ibn al-Khattab dan yang satu lagi dipimpin oleh Hamzah ibnu Abdul Muthalib. Dengan diiringi laungan takbir dan kalimah suci La ilaha illallah, kaum Muslimin berjalan mengelilingi Ka'bah. Rasulullah sendiri berada di dalam kelompok tersebut memberi arahan.


b. Rasulullah SAW juga pernah menghimpunkan kaum Quraish di Bukit Safa untuk menyeru kepada mereka supaya beriman kepada Allah dan menjelaskan bahawa Baginda adalah Rasul yang diutus Allah kepada manusia.


c. Melihat kepada falsafah Haji, yang mana, Allah mengizinkan haji hanya dilakukan di Mekkah di hari-hari yang ditetapkan sahaja. Disamping mengerjakan haji, di suruh supaya melakukan tawaf dan bertalbiyyah sebagai cara hendak menyatakan hasrat hati dan ‘tunjuk perasaan’ didepan Allah.

Melihat kepada ‘istidlal’ ini, tidaklah Islam melarang Demonstrasi secara mutlak, seperti yang didakwa.



Kadang-kadang perlu kita muhasabah kembali tentang apa yang kita dengar,apa yang kita lihat di TV apakah betul berita yang dikeluarkan..
Janganlah jadi dungu hanya mengiyakan apa yang didengarkan..
Janganlah jadi pak turut hanya menurut segala perintah
Janganlah menjadi pengecut hanya melihat orang lain di zalimi..


Jom baca balik surah Al-Kahfi dan Muhasabah..
Panduan ini saya copy daripada Ustaz Hasrizal Abdul Jamil (saifulislam.com)



MUHASABAH
Muhasabah KEPERCAYAAN anda (cetusan kisah Ashaab al-kahf).
Muhasabah HARTA anda (cetusan kisah lelaki kafir pemilik dua kebun).
Muhasabah ILMU anda (cetusan kisah Musa dan Khaidir).
Muhasabah KUASA anda (cetusan kisah Zulqarnain).
Adakah setiap satunya itu ASET atau LIABILITI?
Jika setiap satunya membawa kita kepada Allah, maka ia adalah aset yang penting bagi pelaburan hidup dunia dan Akhirat.
Jika setiap satunya gagal membawa kita kepada Allah, maka ia adalah liabiliti yang mengundang musibah dunia dan Akhirat.
Ia mesti berhubung dengan Allah.
Terputus hubungan dengan Allah, semua kepercayaan, harta, ilmu dan kuasa akan melekat di dinding Materialisma.


Meskipun ada diantara kita yang mempunyai berlainan pendapat,tidak semestinya kita perlu meremeh-remehkan usaha orang yang ingin menegakkan keadilan dan kebenaran.
Wallahualam..







No comments:

Post a Comment